Svar: Hjælp til vænne fra flasken

22. februar 2023

Alder:
14 mdr.

Kære MK

Tak for dit brev :)

Hvor er jeg glad for at høre, at lillebror er faldet til i dagplejen. Det har godt nok været en hård periode, og hvor har I bare gjort meget for, at han skulle have det godt. Det er så dejligt, at I kan mærke, at han nu trives. Han er ikke længere ulykkelig, men faktisk okay med at blive afleveret, han kaster ikke op, og hjemme er han også glad. Det er jo noget helt helt andet end tidligere, så godt!

Det lyder som en god idé, hvis I kan trappe flaskerne ud, så han stille og roligt kommer væk fra dem. Og jeg vil netop anbefale jer, at I trapper ud. Det vil sige, at flasken om aftenen synes jeg, at I skal bibeholde i fuld mængde - og I skal heller ikke fortynde mælken. Flasken sen aften tænker jeg, at I skal prøve at skrue ned, så han f.eks. "kun" får 125-100 ml lige nu, og flasken om natten skrues ned til f.eks. 75-50 ml., måske gradvist helt ned til 25 ml, hvis I kan. Jo mindre I kan vænne ham til at drikke af gangen, jo lettere vil det være at skulle undvære flasken helt. Og efter en lille tår, kan I måske godt sige "slut, der er ikke mere" eller lignende, så han lærer, at det er den mængde, han får...

I første omgang er det derfor natflasken, som skal trappes ud, og det tænker jeg sker lettest, hvis han stadig får mælk både aften og sen aften. I bør også bibeholde godnatgrøden, fordi den er med til at sikre, at han ikke vågner og søger flasken, fordi han reelt er sulten.

De fleste børn har det så bedst med, at det er den sene flaske, som forsvinder og til sidst er det så flasken før putning, der fjernes. Men nogle gange er det faktisk lettere at fjerne flasken før ...

Annonce

... putning, så det er den sene aftenflaske, som forsvinder sidst. I må her prøve at vurdere, hvad der passer jer og jeres dreng bedst.

Flasken før putning skal på sigt erstattes af en kop med mælk og senere vand, imens han f.eks. får læst historie, putter med sin bamse, putteklud osv. Det er vigtigt, at sætte et nyt ritual i stedet for flasken og skabe et ritual, som naturligt stadig er der og dermed tager over, når flasken forsvinder. Det er vigtigt ikke at fjerne flasken uden at give noget nyt og tryghedsgivende i stedet.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, at han skal drikke tilstrækkeligt hele dagen igennem. Hvis han ikke drikker nok vand i løbet af dagen, så vil han naturligt søge det aften og nat. Nogle børn har trods deres indtag af væske om dagen dog stadig behov for at få lidt vand om natten, og det skal der naturligt være plads til. Hvis det viser sig, at jeres dreng har brug for lidt vand i løbet af natten, så kan I give ham vand af en drypfri kop, og I kan holde mængden nede, så han ikke drikker så meget, at han tisser igennem bleen, men så han stadig kan få slukket sin tørst. På sigt kan han have en drypfri kop ved eller i sengen, som han så selv kan finde og drikke af, hvis han vågner og er tørstig, det tænker jeg vil være okay, så længe mængden holdes nede, og der netop er tale om vand og ikke mælk :)

Jeg tænker, at det vil være realistisk, at I stopper med flaske inden for nogle få uger, og dermed stopper omkring 15 måneders alderen, som jeres sundhedsplejerske også har sagt vil være godt:)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder